Chengdu week 39

12 juni 2025 - Chengdu, China

Hallo allemaal!

Hier is eindelijk de blog van  week 39, nog maar twee weken te laat oepsie haha.

Maandag hebben we gewoon les gehad van lezen en daarna precies niet echt veel gedaan want ik kan me toch niks herinneren. ’s Avonds wel weer bij de man gaan eten natuurlijk.

Dinsdag was een hoogdag want onze beurs van mei was eindelijk gestort! Met nog vier dagen overschot in mei haha maar we waren nog altijd wel echt enorm blij hoor. Ik heb dan ook eindelijk mijn tripje voor de week erop kunnen boeken naar Jiuzhaigou 九寨沟, een natuurpark hier in Chengdu. Allee ‘in Chengdu’, ik ben wel meer dan 5u onderweg geweest maar voor die Chinezen is dat toch nog Chengdu. Voor de rest hebben we niet zoveel gedaan buiten naar de les gegaan en bij de man gegeten.

Woensdag was opeens heel onze school versierd. De dinsdag erop zou onze school 100 jaar bestaan en ze waren dus de versieringen voor het feest al aan het ophangen. Ook was het ineens superdruk op school omdat ze allemaal alumni hadden uitgenodigd die een hele week hier hebben rondgehangen. De vlaggetjes waren wel heel leuk! In de namiddag zijn Yentl & ik dan naar een café gegaan om daar wat te studeren want onze literatuurstudie van onze thesis moest binnen drie dagen binnen dus we moesten er wel echt aan werken. Buiten mijn kot eraan werken heeft wel echt geholpen want ik was ineens veel productiever! Na het studeren zijn we dan als beloning nog donuts gaan halen bij een donutshop die ikzelf suuuuper lekker vind want die hun donuts zijn gevuld. Die hebben we dan wel bijgehouden als dessert want ondertussen was het al 17u. We zijn dan maar richting de man getrokken zodat we daar konden eten en ’s avonds ben ik nog wat gaan wandelen.

Donderdag hadden we weer onze lange dag, maar gelukkig wel de laatste les van die gekke leerkracht! Ze zou de week erop ook nog les geven maar dan zou ik die namiddag richting Jiuzhaigou vertrekken en haar les dus missen. Het was toen dus minder erg om in haar les te zitten, wetende dat het de laatste keer was. We hebben tijdens de les ook nog gekalligrafeerd. In ons tweede bachelorjaar hebben wij hier een vak over gehad en ik deed het toen echt supergraag, maar ik had het al een lange tijd niet meer gedaan dus ik was het een beetje verleerd. Als ik thuis ben, moet ik dus echt terug beginnen oefenen want ik wil die vaardigheid wel niet kwijt eigenlijk!

Dan was het alweer vrijdag. Het was de laatste les van onze leerkracht spreken want zij gaat volgend jaar lesgeven in Roemenië en moest nog naar Beijing om visum dingen te regelen. Ze had voor ons allemaal een cakeje bij (dit was vies oeps) en ook een kaartje waarop ze een gedichtje had geschreven met de naam van de leerling voor wie het kaartje was, super lief! Na de les ben ik nog een jianbing 煎饼 gaan halen bij een keten die deze verkopen. Ik had deze keten nog nooit uitgeprobeerd maar eigenlijk zijn ze echt lekker! Die ga ik dus vaker eten. In de avond bij de man heb ik gebakken rijst met tomaat en eitje gegeten, ook echt heel lekker!

Zaterdag begon het verjaardagsweekend van onze school dan echt, maar veel hebben we er niet echt van gemerkt want eigenlijk alles dat er te doen was, was enkel voor de alumni, heel jammer. Ik ben dan in de namiddag nog een koffie gaan halen om mezelf gemotiveerd te houden voor die thesis, want die moest dus de volgende dag binnen zijn. Hier heb ik dus eigenlijk een hele dag aan gewerkt. In de avond ben ik als snack ook nog onigiri’s met tonijn en mayonaise gaan halen bij de 7/11, echt mijn lievelingssnack hier in China en zo goedkoop want één onigiri kost nog geen 50 cent.

Zondag was een feestdag in China: het Drakenbootfestival 端午节. Het is begonnen als een viering van een dichter maar nu staat het dus vooral bekend voor de drakenboot races die dan plaatsvinden en de zongzi 粽子, de traditionele snack van dit festival. Het is kleefrijst met een zoete (rode bonen bv.) of zoute (vlees of eigeel) vulling en dat wikkelen ze dan in bamboe bladeren. Wij waren naar Xinjin 新津 getrokken, een district een heel stuk buiten het centrum van Chengdu want wij wilden graag de drakenboot races zien. Op sommige jaren komen hier ook echt mensen van over heel de wereld naartoe, maar dit jaar was het enkel binnenlandse competitie. Naast het water stonden ook allemaal kraampjes waar mensen dingen verkochten zoals de zongzi. We hebben dan een zongzi met eigeel gekocht en ik vond het wel lekker maar niet om elke dag te eten. We hebben hier dan een uur naar de drakenbootraces op het water gekeken, ik vond het echt kei cool, die gingen ook echt super snel! In dit district woont Nancy, een Chinese vriendin van mij en ze had ons ook aangeraden om nog een berg te beklimmen want je zou vanboven een mooi uitzicht hebben, dus dat hebben we dan ook nog gedaan. Het was wel echt super warm dus we stonden helemaal in het zweet maar het was inderdaad wel een mooi uitzicht. Nadat de races gedaan waren en wij terug aan de voet van de berg stonden, begon het festival ook stilletjesaan op z’n einde te lopen, dus besloten wij ook terug te keren om jawel, nog aan die thesis te werken. In de late avond ben ik dan nog een onigiri gaan halen want ik had er echt keiveel zin in. Gelukkig kon ik de volgende dag ook nog uitslapen want door het Drakenbootfestival hadden we maandag ook nog een dagje verlof.

Maar, wat we die maandag hebben uitgestoken, dat is voor de volgende blog, tot dan!

Groetjes!