Chengdu week 6

18 oktober 2024 - Chengdu, China

Hallo allemaal!

Deze week hadden we jammer genoeg weer les. Zoals in mijn vorige blog stond begonnen we onze lesweek echter pas op dinsdag in plaats van op maandag. We begonnen de week dus met Intensive Chinese van 8u30 tot 12u. Na de les heb ik niet heel veel meer gedaan. Ik ben met Yuna nog naar de fitness gegaan en ’s avonds hebben Willem en ik vanop afstand samen tv gekeken. Zo leuk dat zo’n dingen met de moderne technologie ook kunnen.

Woensdag was nog eens een saaie dag met enkel les van 8u30 tot 12u, lezen en schrijven dit keer. Voor de rest heb ik gewoon wat voor school gewerkt en een beetje film gekeken met Yuna.

Donderdag was dan weer onze langere lesdag. Eerst van 8u30-12u intensive Chinese en dan van 15u45 tot 17u25 geschiedenis van de westerse muziek. Ik versta er nog altijd niet veel van, het is een super theoretisch van en ik heb nooit muziekschool gedaan… Na de les zijn we dan nog even verder gaan studeren bij Chagee, dit is een Chinese keten waar ze thee verkopen. Ik had een melkthee genomen die Mulan heette, echt super lekker! ’s Avonds hebben we dan Koreaans besteld. Yuna en ik namen bibimbap. Dat is eigenlijk een soort poké bowl met rijst, komkommer, wortel, mango, rundsvlees en een spiegelei en als saus gebruiken ze gochujang. Dit is een Koreaanse saus gemaakt van gedroogde rode peper, dus ze is wel een beetje pikant maar tegelijk toch ook zoet. Ik vond het alleszins heel erg lekker en ga dit zeker nog eens kopen.

Vrijdag na onze spreekles, zijn Yuna en ik dan weer naar de fitness gegaan. Daarna moest ik me wel snel douchen want we hadden nog leuke avondplannen. We gingen met z’n allen naar Jinli street. Dit is één van de voetgangersstraatjes met allemaal kraampjes en winkeltjes. ’s Avonds branden er heel veel lampionnen wat het echt nog tien keer gezelliger maakt! Ik heb daar vooral gegeten: tanghulu, een soort pitabroodje met rundsvlees, een worst en 糖油果子 (Chinese smoutebollen). Daar hebben we dan een tijdje rondgelopen en wat rondgekeken in de winkeltjes. We wilden echter wel op tijd terug op kot zijn zodat we allemaal vroeg ons bed in konden want zaterdag hadden we echt iets heel leuks op de planning staan.

We gingen toen naar 乐山大佛 (Giant Buddha of Leshan). Dit is dus een gigantische boeddha gebouwd in de Tang dynastie (tussen 713-803). Het is de grootste stenen Boeddha in de wereld en het is ook het grootste premoderne standbeeld in de wereld. Hij zou geacht worden de scheepvaart te beschermen op drie rivieren die bij Leshan samenkomen. Het was echt suuuuuper indrukwekkend, hij was echt gigantisch (71 meter hoog) en het beeld was echt gedetailleerd. Je kon de vinger- en teennagels perfect zien. Bij de Boeddha hebben we dan ook even iets gegeten en nog even rondgewandeld op het terrein voor we terug met de trein richting ons kot keerde.

Zondag zijn Yuna en ik terug in de Chagee gaan studeren en heb ik ook nog een wasje gedaan. Voor de rest was zondag een rustdag want die hadden we wel nodig na het vroeg opstaan van de dag ervoor.

Zo, dat was het dan voor deze week. Een vele rustigere week dan de week hiervoor dus heb ik ook minder te vertellen. Maar omdat dit zo’n korte blog is, ga ik er vandaag nog eentje plaatsen over een cultuurshock waar wel wat over te vertellen valt, dus kom zeker sebiet nog even terug piepen!

Groetjes!