Chengdu week 7
31 oktober 2024 - Chengdu, China
Hallo allemaal!
Het is al weer even geleden, blogs schrijven nemen jammer genoeg veel tijd in, maar hier ben ik met mijn weekoverzicht van week 7.
We begonnen de week op maandag natuurlijk met onze spreken en luisteren les. Daar hebben we, in plaats van spreken en luisteren, vooral geschilderd. Onze les ging over de Sichuan opera. Sichuan is de provincie waar Chengdu ligt. Deze opera staat bekend om zijn wisselende maskers. Ik zou er zeker eens een filmpje over opzoeken! Super cool. De verschillende kleuren van maskers hebben allemaal een andere betekenis en wij kregen dus allemaal een kleurplaat van één van de type maskers en mochten die dan beschilderen hoe wij dat wilden. Dit was op zich wel een heel rustig begin van de week haha. Dan zijn Yentl, Yuna en ik in de namiddag nog naar de Starbucks gegaan om even wat karakters te schrijven. We gaan graag in koffiehuisjes studeren zodat we de sociale druk hebben en ook een lekker drankje erbij hebben om de pijn te verlichten natuurlijk. Als avondeten zijn we dan gaan eten bij het restaurantje aan onze campus. We namen allemaal lekker tomaat met roerei over gekookte rijst, suuuper lekker en nog geen 2 euro!
Dinsdag was een hoogdag voor ons wat deze dag betekende het einde van onze administratieve nachtmerrie! We mochten ons paspoort met verblijfsvergunning gaan ophalen, joepieeee! Wel nog eens 400 元 (een goede 50 euro) armer want zoveel moesten we voor de verblijfsvergunning betalen. Dan zijn we met ons paspoort nog naar de politie gefietst. Zij hebben ons dan één of ander briefje meegegeven en dan zijn we dan weer op de student affairs office op school moeten gaan afgeven en toen waren we klaar! Helemaal gesettled, eindelijk. Toen we toch in dat kantoor waren, besloten we ook nog eens te vragen hoe we in de cafetaria konden eten, want we dachten dat we er een speciale kaart voor nodig hadden. Dit bleek niet nodig te zijn, we moesten gewoon geld op onze app van de school zetten. Elke keer als je dan iets van eten kiest in de cafetaria, bv. rijst, moet je een QR-code van de app laten scannen. ’s Avonds zijn we dit dan gaan uitproberen. Iets van eten kost gemiddeld ongeveer 3-4元 dus het is wel stukken goedkoper dan elke avond op restaurant gaan. En het was nog lekker ook!
Woensdag na de les heb ik eindelijk water besteld. Op school kan je een grote bidon water bestellen van 18L voor 12元 (1.5 euro) en die komen ze dan voor je deur leveren. Super handig. Voor de rest hebben we niet heel veel gedaan denk ik. ’s Avonds hebben we Vietnamese broodjes besteld. Die waren heel lekker maar niet zo groot, ik had jammer genoeg nog wel een beetje honger hierna.
Donderdag hadden we terug eerst Intensive Chinese en in de namiddag Geschiedenis van de Westerse muziek. Hier moeten we trouwens elke week een klein opstel van schrijven over de inhoud van de les. ’s Avonds zijn we terug bij het restaurantje op de campus gaan eten. Yuna en ik zijn ’s avonds nog naar de duurdere, maar westersere winkel gegaan voor salami. Elke keer verschiet ik wel van de prijs bij het afrekenen. Dan heb ik ’s avonds ook nog even met onze Wannes gebeld, want die broers van mij missen mij natuurlijk super hard.
Vrijdag na de les heb ik ook weer niet zoveel gedaan. Vooral gestudeerd want onze leerkracht intensive Chinese had de dag ervoor aangekondigd dat we op dinsdag een test zouden hebben, dus moest ik wel even zien dat ik mijn karakters goed kende. Ik weet wel niet meer wat we gegeten hebben, maar ik denk gewoon in de cafetaria. Ik ben dan ook vroeg in mijn bed gekropen want we moesten de volgende dag vroeg op.
Zaterdag ben ik dan om 6u30 moeten opstaan want we hadden een hele vroege trein naar Chongqing en we moesten eerst nog op het treinstation geraken. We zijn dan met de metro daarnaartoe gegaan. Die treinstations hier zijn echt gigantisch, met elk perron dat lijkt op een soort gate zoals bij de luchthaven. We moesten ongeveer 2u op de trein zitten, dit was wel een hogesnelheidstrein want we moesten ongeveer 300km afleggen. Eenmaal aangekomen in Chongqing zijn we eerst naar een bekende toeristische plek gegaan. De metro in Chongqing is net enkel ondergronds, maar gaat op een bepaald moment zelfs door een gebouw, deze plek is erg bekend dus zijn we hier onmiddellijk naartoe gegaan. Dan hebben we de metro teruggenomen en zijn we iets gaan zoeken om te eten. Uiteindelijk hebben we gewoon onigiri uit de 7eleven gekocht. Dit is een soort driehoek van rijst, omwikkeld in zeewier met iets van vlees of vis vanbinnen, echt heel lekker en heel goedkoop. Daarna zijn we doorgegaan naar een plein op het dak van een gebouw. Chongqing staat bekend voor zijn meerdere lagen van de stad. De straten zijn op verschillende niveaus van hoogte gebouwd dus dit was wel heel cool om te zien. Daarna hebben we de DiDi genomen naar een bekend winkelcentrum met een oerwoud vanbinnen. Dit was wel heel cool om te zien, winkelcentra in China zijn echt op een ander niveau. ’s Avonds zijn we dan hotpot gaan eten want dit is toch ook wel een specialiteit van Chongqing en dan zijn we nog naar de Hongya Cave gaan kijken. Dit zijn eigenlijk gewoon lichtgevende gebouwen. Het was hier suuuuuper druk en we waren allemaal een beetje overprikkeld dus hier zijn we niet zo lang gebleven. Daarna moesten we toch terug vertrekken omdat we nog de trein naar huis moesten nemen. Deze trein was wel echt suuuuper snel want op een uur hebben we 300km afgelegd. En dan rap ons bed in want weer laat thuis.
Op zondag heb ik weer gestudeerd voor de test en ’s avonds heb ik samen met Yuna weer een Disneyfilm gekeken. Dit was de dag eigenlijk, heel saai.
De dagen worden stilaan een beetje saaier, maar dat betekent ook dat we hier stilaan meer gesettled raken, natuurlijk.
Ik ga nu direct ook al week 8 schrijven, dus die kan je sebiet ook al lezen!
Groetjes!
![IMG_4652[1]](https://s3.amazonaws.com/aws.reislogger.nl/nettebouwen/foto/5945278-s.jpg)