Chengdu - week 12
25 november 2024 - Chengdu, China
Hallo allemaal!!
De laatste weken probeer ik toch goed op tijd te zijn met mijn blog en ik vind toch wel dat dit eigenlijk goed aan het lukken is, gelukkig 😉
Maandag begon eigenlijk weeral zoals altijd met spreken en luisteren. Vandaag had onze leerkracht een muts van de Minions, de kledingstijl van volwassenen hier is toch soms een beetje raar… Soms boog zat ze zo onderuitgezakt aan haar bureau dat ik enkel haar muts zag, er was precies een Minion ons les aan het geven haha. Tijdens de les heb ik dan op 小红书 (xiaohongshu – de Chinese Instagram) nog leuke plekjes opgezocht die we in Chengdu kunnen bezoeken. Voor zulke dingen heb je echt wel de Chinese websites en apps nodig want Google weet echt niet veel over Chengdu. Dan hebben Yuna & ik samen gegeten in de middag en heb ik voor de rest van de dag een beetje rondgehangen, luie dag gehad eigenlijk. Ook voor school gestudeerd want die taak van de KUL moet afraken (ze is nog altijd niet af terwijl ik dit aan het typen ben, oepsie). We zijn dan weer in de cafetaria gaan eten. Ik ben dan ’s avonds Tegen de Sterren Op gaan kijken bij Yuna op kot. Toen kregen we allebei een hongertje, gelukkig is dat hier in China geen probleem, je kan heel gemakkelijk eten bestellen en dat aan de poort van onze unief laten leveren. Het is ook belangen niet zo duur als in België, nu hebben we 29元 betaald voor Korean fried chicken. Dat is zo’n dikke 2 euro/man, daar kan je niet voor sukkelen he.
Dinsdag tijdens de les heb ik dan nog verder wat plaatsjes opgezocht, want ik wou die namiddag iets gaan doen omdat ik al een paar dagen teveel op kot was geweest. Yuna & ik zijn dan naar Dongjiao Memorial 东郊记忆 gegaan. Yentl & Emilie wilden liever op kot blijven. Dit is een buurt in het oosten van Chengdu waar vroeger een fabriek stond en een treinspoor lag. Ze hebben de infrastructuur van de treinsporen en de fabriek een beetje behouden en daarrond dan caféetjes en restaurantjes gemaakt. Er stond ook nog een grote trein als herinnering aan de fabriek. Binnen was er een heel gezellig café. Hier hebben Yuna en ik dan ook een hele tijd rondgelopen, we zoeken eigenlijk al lang een buurt met veel caféetjes en die was zich dus hier aan het verschuilen. We zijn dan ook een leuk winkeltje binnengewandeld met allemaal mokken, bordjes etc. Hier hebben we dan allebei een klein potje gekocht om bv. sojasaus in te doen wanneer we sushi eten. Op dit potje stond dan een panda, dit vond ik voor mezelf wel een heel leuk souvenir. We zijn dan ook nog in een café een warme chocomelk gaan drinken, dit was de eerste keer dat we dit op de menukaart zagen. Ook heel erg veel coole vintagewinkels die een heel Europees gevoel hadden, we waren hier helemaal in onze nopjes. We hebben in deze buurt zelfs een bakkerij gevonden die chocobroodjes verkocht!! Die moet ik ook zeker eens gaan uitproberen. Aan deze buurt stonden ook nog een paar kraampjes, dus daar zijn we ook nog eens gaan kijken. Dit was voor ons dan het leukste moment, want hier stond een shoarma kraam. Wij eten allebei heel graag kebab dus dit kwam wel goed in de buurt! We zaten jammer genoeg wel heel vol van de warme chocomelk, dus hebben we het niet gekocht, maar we hebben elkaar wel beloofd snel terug te komen. ’s Avonds dan bami gegeten in de cafetaria, ook weer super lekker!
Woensdag na de les ben ik dan weer met Yuna een luckin coffee gaan halen, altijd zooo lekker en zooo goedkoop, dit is echt een keten die ik serieus ga missen in België. Ze hebben elke keer ook samenwerkingen met cartoonfiguren. Een paar weken terug was het Pingu en nu was het Tom & Jerry. Daar hoort dan ook elke keer een nieuw speciaal drankje bij, maar deze keer was het een kaas latte… dat moet ik toch niet hebben. Woensdagavond in de cafetaria gaan eten en dan zijn we daarna nog op stap gegaan. Ik had op die Chinese app nog een leuk straatje gevonden waar ik wel eens naartoe wou gaan. Dit straatje heet Wangpingjie 王平街. Dit was een straatje aan het water en weer met super gezellige kraampjes, winkeltjes, restaurants en cafés. Hier hebben we dan een hele tijd gewandeld en gekeken naar alle leuke dingen die ze daar verkochten. Ik was daar met Yuna en Emilie. Yentl ging met een vriendin bellen dus die kwam niet mee. Toen we het straatje uitgelopen hadden, wilden Yuna en ik eigenlijk nog niet naar huis omdat het nog maar 20u was, dus zijn wij met z’n tweeën in het straatje nog iets gaan drinken want Emilie wou wel al naar huis. Toen zijn we daar ook nog een kebabzaak tegengekomen, deze kans konden we niet nog eens voorbij laten gaan dus besloten we toch maar eens te gaan proeven. Ze hadden jammer genoeg geen lekkere sauzen zoals mayonaise, andalouse of looksaus, enkel yoghurtsaus en pikante sauzen. Ondanks hun zielige sausselectie, smaakte het toch wel echt verdomd goed. Toen hebben we ook maar besloten om terug huiswaarts te keren.
Donderdag was weer onze lange lesdag… eerst 3u30 in de voormiddag en dan in de namiddag eten, beetje rusten en dan terug de metro op voor de volgende les. We waren wel maar z’n drieën want Yuna voelde zich niet goed. Gelukkig gaat de les in de namiddag altijd wel best snel voorbij, maar daarna moeten we altijd wel direct eten omdat we zo laat pas terug zijn. We besloten dan maar te gaan eten bij het restaurantje aan onze campus want we waren de cafetaria een beetje beu. Dit smaakte wel echt, dat restaurant is echt mijn lievelings in heel Chengdu. ’s Avonds heb ik dan nog even met onze Wannes gebeld en dat was het dan weer.
Vrijdag hadden we eens een echt leuke les. Het eerste uur was zoals altijd veel woordjes en er dan zinnen mee maken, maar toen moesten we een dialoogje maken. Hiervoor kregen we een uur de tijd dus ging de tijd wel snel. Daarna hebben we een uur lang naar iedereen z’n dialoogjes moeten luisteren, en na de laatste pauze heeft mijn leerkracht een film opgezet. Veel les hadden we dus niet gehad, niet dat ik klaag hoor 😉 In de namiddag zijn Yuna, Emilie en ik dan terug naar Dongjiao Memorial gegaan om de shoarma uit te proberen. Yentl was er niet bij want die was met haar ouders naar Beijing. Die shoarma was echt zooooo lekker en de mensen in het kraampje waren echt super lief! Ze gaven mij ineens een sleutelhanger als cadeautje, gewoon uit het niets, super lief! Daarna zijn we in de trein een theetje gaan drinken en zijn we in een ander restaurant nog een hotdog gaan eten. Hier wil ik echt wel vaker komen eten want amai zoooo lekker! ’s Avonds heb ik met Yuna dan nog naar Tegen de Sterren Op gekeken. Een hele leuke dag gehad dus!
Zaterdag was weeral een dikke luierdag. In de namiddag heb ik ook wel voor school gewerkt, want ik moet wel zien dat ik al mijn woordjes een beetje bijhoud zodat ik niet ineens alles moet leren. Ik ben dan ook nog met Yuna naar de winkel gegaan, want dat moet ook gebeuren natuurlijk. In de avond zijn we dan in de Cheesecake Factory gaan eten. Dit is een Amerikaanse keten, super lekker maar oh zo duur, zelfs voor Chinese prijzen. Een pasta kostte hier 190元 of 25 euro!!! Dat vertikten wij wel om te betalen, wat een afzetterij. Ik had dus nog wel honger want zoveel had ik daar niet gegeten, gelukkig had ik nog crackers en koeken gekocht in de namiddag haha. Dan heb ik in de avond met ons bomma gebeld, weeral heel gezellig! Ik heb ook nog geprobeerd om samen met Willem naar Only Murders in the Building te kijken, maar ons programma om samen te kijken wou niet werken, dus hebben we maar gewoon gebeld.
Zondag was een dag waar ik heel erg hard naar uit had gekeken, ik kreeg vandaag mijn eerste bezoek van thuis: tante Lief en nonkel Hans kwamen een dagje naar Chengdu! Normaal zouden ze in de vroege namiddag aankomen met het vliegtuig, maar dat had helaas vertraging. Daardoor ben ik pas tegen 16u30 aangekomen bij hun hotel, waar zij ook nog maar net waren aangekomen. Na een heel blij weerzien, zijn we dan de stad ingetrokken. Omdat ze hier maar heel kort waren, heb ik dus de meest toeristische, leuke dingen uitgezocht om te doen. We hebben eerst de metro genomen naar Tianfu plein 天府广场. Dit is het echte centrum van de stad, pal in het midden. Hier zijn we dan snel even naar het standbeeld van Mao Zedong gaan kijken. Dan zijn we van daaruit verder gewandeld naar People’s Park 人民公园. Hier hebben we dan ook wel een tijdje rondgelopen. Er waren mensen aan het walsen, dit hadden ze allebei nog niet gezien in China, dus dat was voor hen wel heel leuk. People’s Park is echt een heel gezellig park en deze tijd van het jaar stonden de chrysanten in bloei, dus dat maakte het extra mooi! Hier hebben we dan een tijdje gewandeld en hebben dan de metro genomen naar Chunxi Road 春熙路. Daar hadden we afgesproken met mijn vriendinnen om met z’n zessen te gaan hotpotten. Dit was ook echt heel erg gezellig en ook echt lekker. Zo’n lekker warme hotpot is precies wat je nodig hebt tijdens deze koudere dagen. Hierna heb ik hen dan nog even meegenomen naar het IFS winkelcentrum om hen de IFS panda te tonen die op de muur van het winkelcentrum klimt. Hier kwamen we ineens mijn leerkracht van spreken tegen, dus die hebben tante Lief en nonkel Hans dan ook ineens ontmoet. Na IFS zijn we dan doorgegaan met de metro naar mijn unief zodat ze mijn kot eens konden zien. Ondertussen was het wel al 20u30 dus had ik besloten dat we misschien best een taxi konden nemen naar Jinli street 锦里 want anders waren we nog eens 40 minuten onderweg. Gelukkig is dat hier in China heel eenvoudig, snel en goedkoop! Dan hebben we dus Jinli street bezocht, dat is een straat met veel kraampjes en winkeltjes. Het is nog mooier ’s avonds want dan gaan er allemaal lampionnen branden. Hier heeft nonkel Hans dan een t-shirt voor mij betaald, nog eens dankjewel daarvoor 😉 Ik heb hen dan ook laten kennismaken met Tanghulu 糖葫芦. Dit zijn aardbeien, druiven of tomaten met een korstje van suiker rond, echt mega lekker en dat vonden zij ook! Ook heb ik hen 糖油果子 laten proeven, dit zijn de Chinese smoutebollen. Die vonden ze ook wel lekker. We zijn dan ergens iets gaan drinken en toen we buitenkwamen was het ineens echt aan het gieten en waren de meeste kraampjes aan het sluiten, dus besloten we ook maar terug te gaan. We hebben dan een taxi genomen naar hun hotel, want ze hadden nog spullen mee voor mij dus die moest ik meenemen. Toen kwam het afscheid nemen alweer, nooit een leuk moment, gelukkig had ik wel een hele leuke dag als nieuwe herinnering! Dus dankjewel tante Lief en nonkel Hans voor de heel erg leuke dag, ik heb er echt heel erg hard van genoten! Thuis had ik dan ook nog wel een leuk vooruitzicht: ons mama, ons bomma en Willem hadden allemaal nog wat spullen meegegeven voor mij, dus kon ik wel een paar dingen opendoen. Superleuk! Dat heeft me ook wel een beetje afgeleid van de heimwee die toch wel even de kop kwam opsteken.
Al bij al een hele toffe week en deze week heb ik ook leuke dingen op de planning staan, dus ik kan niet wachten om die aan jullie te vertellen! Als jullie graag foto’s krijgen, laat het mij dan eventjes weten, dan stuur ik jullie geregeld een paar fotootjes 😉
Tot volgende week!
Groetjes! 😊
1 Reactie
-
Tante Griet:25 november 2024Bijna altijd als ik je blog lees, merk ik dat ik daarna iets lekkers ga zoeken in de kast of frigo. Hoe zou dat toch maar komen?
![IMG_4652[1]](https://s3.amazonaws.com/aws.reislogger.nl/nettebouwen/foto/5945278-s.jpg)