Chengdu week 2

13 september 2024

Hallo allemaal!

Ondertussen zijn we week 2 in Chengdu en het voelt alweer alsof er al drie weken voorbij zijn. Zondag zijn we dus, zoals in mijn vorige blog stond, naar de reuzepanda’s van Chengdu gaan kijken. Dat is echt de grote trots van deze stad, overal waar je kijkt zie je panda’s en spullen met panda’s op. De autorit duurde ongeveer 40 minuten en eenmaal aangekomen hebben we jammer genoeg ook nog wel een dik halfuur verloren omdat we online tickets moesten kopen, maar de mobiele data werkte daar niet zo goed. We zijn uiteindelijk gelukkig wel binnengeraakt. Het was weeral, zoals elke dag hier, rond de 33 graden en blijkbaar kunnen reuzepanda’s niet zo goed tegen de hitte, dus zaten de alle reuzepanda’s in hun binnen verblijven. Hierdoor hebben we er best weinig gezien omdat veel binnen verblijven niet toegankelijk zijn voor bezoekers. We hebben ook nog maar ongeveer 1/3 van het park gezien, dus we moeten sowieso nog eens terug en dan kunnen we hopelijk meer reuzepanda’s buiten zien spelen. We hebben wel een aantal rode panda’s gezien: die hebben blijkbaar minder last van de hitte. We hebben ook wel een aantal keer moeten aanschuiven bij de wc’s omdat er telkens maar één westerse toilet was en niemand van ons had echt zin om op een Chinese toilet te gaan. Die ervaring is nog voor een andere keer.

De dag erna was het maandag, onze eerste schooldag. Ik zat alleen in een klas en vond het niveau waar ik in zat veel te laag, dus het was best saai. Yuna en Yentl hadden hun medisch onderzoek gehad en waren een beetje ervan onder de indruk omdat het heel “machinerig” was geweest dus hebben Yuna en ik besloten om iets leuks te gaan doen om onze gedachten een beetje te verzetten. We zijn dan naar het centrum gegaan, naar de China CITIC Bank om de cash die ik had, al op mijn Chinese bankrekening te zetten. Onderweg daarnaartoe kwamen we opeens een heel leuk wijkje tegen, 宽窄巷子. Dat zijn drie straatjes met allemaal winkeltjes, kraampjes en restaurantjes. Dit voelde voor mij echt helemaal aan als China. Yuna en ik hebben hier dan een hele tijd rondgelopen en een paar souvenirtjes gekocht. Daarna hebben we besloten om voor de eerste keer eens echt Chinees te gaan eten, dus zijn we gestopt bij een restaurant waar je aan de toog gewoon kon aanduiden wat we wilden eten. We hebben gewoon alles gekozen wat er lekker uitzag, waardoor we wel iets teveel eten hebben gekozen, maar alles heeft wel echt gesmaakt! ’s Avonds zijn we nog eens terug naar de Ikea gegaan want mijn matras hier is veel te hard, dus wou ik iets kopen om erop te leggen en het zachter te maken. We zijn dan ook blijven eten in de Ikea, ik had spaghetti genomen. De spaghetti was niet zo goed als de spaghetti thuis maar het was toch leuk om de vertrouwde samen te proeven.

Dinsdag was voor mij een iets minder goede dag, ik had namelijk heel erg veel last van stress. Ik ben dan in de namiddag wel naar de openingsceremonie van onze universiteit gegaan. Die viel eigenlijk een beetje tegen want het waren vooral speeches en dan werd er nog niet veel nuttigs gezegd, maar zo hadden we toch eens gezien hoe een Chinese aula eruitziet. Na de openingsceremonie zijn Yuna, Emilie en ik dan echt het centrum in getrokken. We wilden eigenlijk graag naar het IFS winkelcentrum. Dit is een heel groot winkelcentrum met allemaal peperdure merken zoals Prada, Burberry, Chanel etc. Vanonder in het shoppingcenter was ook een hele grote winkel met veel verschillende Westerse producten, maar omdat dit zo duur was, hebben we eigenlijk zo goed als niets mee genomen. Daarna hebben we nog even rondgewandeld, een paar winkels binnengegaan en dan zijn we met de metro terug naar onze universiteit gegaan. Yuna en ik zijn dan nog gestopt bij de McDonalds als avondeten en dan was dinsdag ook weer gedaan.

Woensdag was een betere dag, we voelden ons allemaal een beetje vrolijker. Eerst hadden we weer les van 8u30 tot 12u (zoals elke weekdag) en daarna zijn Yuna en ik naar een Chinese bakkerij gegaan en hebben we daar broodjes met kip en ei geproefd. Het broodje met kip was echt heel lekker en gaan we zeker nog eens opnieuw kopen! Daarna hebben we nog even wat zaken geregeld zoals de app van onze bank en de app waarmee we onze elektriciteit moeten betalen en dan zijn we ’s avonds karaoke gaan zingen en hotpot gaan eten! Hotpot is een gerecht waarbij je een bouillon kiest, die wordt dan in een grote pot gegoten die het warm maakt en dan krijg je allerlei rauwe groenten en vlees die je dan daarin kan steken. Het was echt super gezellig om tegelijk samen te eten en te zingen. We hebben ons wel een beetje laten gaan met het eten waardoor het uiteindelijk rond de 25 euro/man was. Dit is natuurlijk helemaal niet duur om te eten en te zingen, maar voor China is dit wel best duur haha. Als mijn data het ooit toelaat, zal ik hier eens een filmpje plaatsen van onze karaoke haha.

Donderdag zijn we na de les opnieuw broodjes gaan halen van de bakkerij en ook nog 包子 (bao zi). Dit zijn bolletjes gestoomd deeg met dan een vulling, bij ons was die vulling rundsvlees. Het waren 5 bollen voor 15元, dat is nog minder dan 2 euro. Na het middageten zijn Yuna en ik naar de 武侯祠 gegaan. Dat betekent de Wuhou tempel. Het was echt een hele mooie tempel met hele mooie beelden en prachtige tuinen. Hier hebben we de hele namiddag een beetje in rondgewandeld en zijn dan tegen 18u terug met de metro naar onze universiteit gegaan want we hadden afgesproken om met Emilie samen in één van de restaurantjes aan de kant van de straat naast onze universiteit te gaan eten. Dit soort restaurantjes zijn van die straat restaurantjes die eigenlijk meer iets weghebben van een mini cafetaria. Het is er niet gezellig om te eten want er is fel licht en de stoelen zijn niet de meest comfortabele, maar het eten is er wel lekker. Dat zijn echt de restaurantjes waar de gewone Chinese student ’s middags snel gaat eten en dat wilden wij dus ook eens uitproberen. We kozen allebei voor de 牛肉拉面, dat zijn de noedels met rundsvlees en we hadden ook gekozen om het niet te pikant te maken. Voor mij was het net pikant genoeg, voor Yuna misschien net iets te, maar het was wel echt heeeeel lekker! Het heeft ons 11元 gekost, wat ongeveer 1.41 euro is. Het was echt wel een grote kom, ondanks dat we de kleine hadden besteld, dus hier gaan we zeker vaker komen, aangezien dit zo goed is voor onze portemonnee! ’s Avonds zijn Yuna en ik dan nog naar 锦鲤 gegaan, dit is een voetgangersstraat met allemaal kraampjes en mooie lampionnen. Het was jammer genoeg wel aan het regenen maar dat heeft ons niet tegengehouden. We hebben bij een paar kraampjes rondgekeken en Yuna heeft dan uiteindelijk een 旗袍 gekocht, dat is een traditioneel Chinees kleedje. Ik wil er ook graag eentje kopen, maar ik zag er niet direct een mooie tussen hangen. Ik heb wel een soort Chinese haarspeld gekocht. Eigenlijk is dit meer een soort stok en dat moet je dan op een bepaalde manier in je haar draaien waardoor het als dot blijft zitten. Het meisje achter het kraampje heeft het toen in mijn haar voorgedaan. Ze wou eerst heel mijn haar in de dot steken maar ze vond het 太多 (te veel) dus heeft ze mijn haar toen maar voor de helft opgestoken. Ze heeft me daarna wel verteld dat ze vond dat ik heel mooi haar had. Yuna en ik hebben dan ook allebei nog een portefeuille gekocht voor onze Chinese bankkaart, geld, studentenkaart etc. in te steken. Toen we terug naar huis gingen, begon het wel echt heel hard te regenen waardoor we kletsnat op kot aankwamen.

Vandaag is het vrijdag en heb ik een paar uur geleden mijn laatste les van de week gehad. Dit weekend is het 中秋节 (Mid-Herfst Festival) dus hebben we maandag en dinsdag geen les dus kunnen we wel heel veel leuke uitstapjes maken! Vandaag hebben we nog niet heel veel gedaan buiten de aanvraag voor onze verblijfsvergunning in orde te maken dus ik kan jullie helaas niet vertellen wat ik deze avond ga doen/eten. We gaan dit weekend waarschijnlijk wel naar 人民公园 (People’s Park), een groot park hier in Chengdu maar dat vertel ik dan wel in mijn volgende post!

Tot dan!!

Nette of hier gekend als 筑沁怡

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s