Eerste week in Chengdu
7 september 2024 - Chengdu, China
Hallo allemaal!! Hier ben ik dan met mijn eerste blog over mijn avontuur in Chengdu China!
Het is nu 15u hier en we zijn net klaar met ons kot te poetsen, maar ik zal beginnen van bij het begin.
Het vertrek in België was gepaard met heel erg veel traantjes, maar ik ben toch de vlieger opgeraakt, gelukkig. De vlucht zelf was niet zo top: ik heb zelf heel weinig geslapen (lees: 10 minuten), er was erg veel turbulentie en de selectie van films op het vliegtuig was ook niet wauw. Eenmaal aangekomen woensdag om 11u, zijn ik en mijn vriendin Emilie eerst een beetje cash gaan omzetten in renminbi (人民币) en al eens gaan horen bij China Mobile voor een simkaart, maar dat leek toch best duur en ingewikkeld dus hebben we besloten er daar geen te nemen. Dan zijn we met een DiDi (een soort taxi maar veeeel goedkoper) naar ons hotel gegaan. Daar hebben we ons dan even opgefrist en iets gegeten en zijn dan eigenlijk direct doorgegaan naar Southwestern University of Finance and Economics, onze universiteit. Hier moesten we ons gaan registreren. Daar stond dan ineens ook een standje van China Telecom waar je een simkaart voor een hele goede deal kon kopen, dus dat heb ik dan gedaan. We waren pas tegen 16u op de universiteit en de registratie eindigde om 17u dus hebben we de andere zaken jammer genoeg niet meer kunnen doen. Daarna hadden we afgesproken met onze andere vriendinnen, Yuna en Yentl die hier ook gaan verblijven. Zij waren al een week voor ons vertrokken. We hebben dan samen gegeten op ons hotel en dan zijn we gaan slapen.
Donderdag zijn we dan eerst naar de bank gegaan voor een bankrekening te openen. Dit moet omdat we elke maand een beurs gestort krijgen, maar ze kunnen die beurs enkel storten op een Chinese bankrekening. Dit ging best vlot aangezien Yentl en Yuna dit een paar dagen eerder hadden gedaan, maar toch hebben we nog altijd wel 3u daar gezeten. We hebben ook heel wat moeten ondertekenen en heel wat foto's moeten laten trekken, dat is blijkbaar heel normaal hier. Daarna zijn we doorgegaan naar de politie want we moeten een verblijfsvergunning aanvragen. Toen we daar aankwamen, werden we echter meteen weggestuurd want er stonden al teveel buitenlandse studenten die hetzelfde wilden doen. Dan zijn we terug doorgegaan naar de campus want we moesten onze verzekering en de borg voor ons kot nog betalen en we moesten ook nog een taaltest afleggen. De verzekering was al meteen een probleem want mijn Alipay (app om te kunnen betalen met QR codes in China) werkte niet. Een van de Chinese studenten heeft het dan voor mij betaald en ik heb haar in cash terug betaald, maar daardoor was al mijn cash op. Toen moest ik ook nog de borg gaan betalen van mijn kot, maar dat lukte dus niet omdat ik geen cash meer had en de Alipay werkte niet. Ik ben dan op zoek gegaan naar een bankautomaat en twee lieve meisjes hebben me toen geholpen, ze zijn samen met mij naar winkels gegaan om te vragen of ze me daar konden helpen, maar nergens lukte dat, dus moest ik de dag erna maar teruggaan om mijn kot te betalen. Ook de taaltest schoot eraan over omdat het tegen dat ik terug was, weeral 17u was.
De volgende dag ben ik dan eerst mijn kot gaan betalen en kon ik het dus eindelijk ook bekijken!! Het is niet zo groot, maar vergeleken met mijn vriendinnen wel properder en een twijfelaar in plaats van een éénpersoonsbed. Ik heb wel een eigen douche en badkamer. Een foto heb ik nu nog niet, maar die zal ik er zeker inzetten bij de volgende post! Daarna heb ik de taaltest nog genomen en dan konden we beginnen met poetsen! Ik zit op de 2e verdieping in kamer 246, dus gelukkig moet ik niet al te veel trappen doen. Na een paar uurtjes poetsen waren we bezweet en uitgehongerd dus zijn we bij de Subway een broodje gaan halen. Dit broodje was echt meeeeega lekker en koste maar 27 元 (omgerekend is dit ongeveer 3.8 euro). In China is dit echt heel erg duur voor een broodje maar in België jammer genoeg bijna goedkoop deze dagen. Hier ga ik zeeeeker nog naar terugkomen! Na de Subway hebben we dan een didi genomen naar de Ikea (jaa die bestaat hier ook!) om nog een paar inkopen te gaan doen voor ons kot zoals vuilbakjes, matten, beddengoed etc. In de Ikea moesten we nog even wachten op Emilie en Yentl die waren gaan zoeken naar een microgolf, dus zijn Yuna en ik en mango sorbet ijsje gaan halen. Normaal ben ik niet zo'n grote fan van mango maar het was maar 3元 (dus nog geen 50 cent) en ik had het zo warm, ik kon het niet laten liggen. We waren eigenlijk van plan om in de Ikea te blijven eten, maar Yuna moest op tijd in haar hotel zijn voor een online afspraak, dus hebben we de didi maar teruggenomen en zijn dan stokbrood en salami gaan kopen in de winkel en hebben dat op Yentl haar hotel opgegeten.
Vandaag zijn we dus nog verder gegaan met poetsen en heb ik ook mijn lakens er al opgelegd. Daarna ben ik terug naar het hotel gegaan om nog een paar online zaken in orde te maken zoals mijn bank app downloaden, de app van mijn provider downloaden, mijn schoolwebsite met gezichtsherkenning in orde te maken en deze blog te schrijven.
Ik ga bij foto's een paar foto's toevoegen die ik over de loop van de week al heb getrokken. Morgen gaan we de reuzepanda's bezoeken dus daar zal ik zeker ook nog een post over maken met heel veel foto's!!
Tot de volgende keer!! 再见
Nette :)
![IMG_4652[1]](https://s3.amazonaws.com/aws.reislogger.nl/nettebouwen/foto/5945278-s.jpg)
Maar eens ge alles geregeld hebt en de eerste indrukken verwerkt zijn, zal er wel wat rust komen.
Leuk dat je kot je bevalt!
We kijken uit naar je foto's!
Geniet van China en van de panda's en tot de volgende!
Tante Ann