Chengdu week 22

3 februari 2025 - Chengdu, China

Hallo iedereen!

Week 22 zit erop en dat betekent dat ik wel bijna in de helft zit, misschien zit ik er zelfs al, dat weet ik eigenlijk niet haha.

Maandag zat ik nog altijd in Lijiang, jammer genoeg wel niet de leukste dag van de reis. Het was eindelijk droog en had ik dus besloten om naar de Jade Dragon Snow Mountain 玉龙雪山 en de Blue Moon Valley 蓝月谷 te gaan. Dit wilde ik echt heel erg graag doen want het zag er zo’n mooie natuur uit! Ik besloot een taxi te nemen, dan was het ongeveer 40 minuutjes. Maar toen we aankwamen aan de inkom van het park, bleek het die dag gesloten te zijn door de vele sneeuw die de dag ervoor gevallen was. Echt super jammer, en ze wisten ook nog niet of het de volgende dag wel open zou zijn. De taxichauffeur heeft me dan afgezet in Baisha 白沙, een dorpje dat ik ook wou bezoeken. Het was er echt super druk en ik had het echt heel koud door mijn schoenen die nog altijd nat waren. Alle cafés die ik vond, hadden niet eens ramen en hadden hun deuren openstaan dus kon ik ook niet echt ergens opwarmen. Ik ben dan terug naar mijn hotel gegaan om een beetje op te warmen. ’s Avonds ben ik nog wel crossing the bridge noodles 过桥米饭 gaan eten. Dit is een echte specialiteit van Yunnan. Het is eigenlijk een pot met bouillonsoep en dan krijg je allerlei vlees, groenten, noedels etc. om erin te koken, een soort hotpot voor één persoon. Dat was wel echt heel erg lekker dus dan ben ik daarna nog een avondwandeling gaan maken door Lijiang nu het eindelijk droog was.

Dinsdag heb ik dan besloten om niet meer terug te gaan proberen bij de Jade Dragon Snow Mountain 玉龙雪山 omdat het toch niet zo mooi zou zijn als op de foto’s en ik heb ondertussen toch besloten dat ik er ooit voor terugkom. Ik ben dan maar naar Shuhe 束河 gegaan, dit is ook een oud stadje. Echt heel erg mooi en een stuk rustiger dan Baisha 白沙 en Lijiang 丽江. Daar heb ik dan een hele tijd in rondgewandeld en ben dan teruggekeerd naar Lijiang om in de Chagee mijn gsm & laptop op te laden en een theetje te gaan drinken. Ik heb daar dan nog een serie gekeken en gehaakt want ik was het wandelen een beetje beu. Ik wou nog een pasta gaan eten, maar dat restaurant bleek dit te zijn dus ben ik gewoon snel bij McDonalds gaan eten. Dan de taxi en terug naar Chengdu. De vlucht ging echt heel vlot, we hebben nog geen uur in de lucht gehangen, waardoor ik zelfs nog op tijd was om de metro naar kot te kunnen nemen in plaats van de taxi te moeten nemen. Dinsdag was het al oudejaarsavond dus hoorde ik overal al vuurwerk knallen, maar ik was te moe om nog te gaan kijken, dat zou ik de volgende dag wel gaan doen…

Dat is echter niet gelukt want ik ben woensdag ziek opgestaan: koppijn, pijn aan mijn buik en misselijk. Ik heb de rest van de dag dan ook niet veel anders gedaan dan geslapen en tv gekeken, echt heel jammer om zo Chinees Nieuwjaar te moeten vieren.

Ook donderdag was ik nog niet helemaal oké, dus heb ik ook nog veel geslapen en gerust.

Vrijdag voelde ik me eindelijk beter dus ben ik naar het Tianfu plein 天府广场 gegaan, want daar moest ik een metrokaart gaan kopen voor onze Tuur die volgende week aankomt. Ik ben dan ook nog een bagel gaan eten bij Tim Horton’s want mijn eetlust was eindelijk een beetje terug aan het komen. In de namiddag heb ik me dan gedoucht en nog wat gerust. ’s Avonds ben ik er eindelijk op uit kunnen trekken. Ik ben naar 铁像待水街 gegaan. Dit is iets wat ik op Xiaohongshu 小红书 (de Chinese instagram) gevonden had. Hier zouden lichtjes hangen en zouden er dingen te doen zijn voor Nieuwjaar. Het was echt heel leuk, er hingen mooie lichtjes en op het water lag er een soort boot waar drie meisjes Chinese instrumenten op aan het spelen waren, echt heel mooi! Ik heb hier dan een tijdje rondgewandeld en ben dan terug naar huis gegaan.

Zaterdag heb ik ook niet zoveel gedaan, nog altijd een beetje aan het bekomen van de drie weken vrijwilligerswerk en dan Lijiang. ’s Avonds ben ik dan wel naar een plaats gegaan die een Chinese vriendin van mij, Nancy, had aanbevolen: de Wuhou tempel 武侯祠. Ik heb die tempel natuurlijk al gezien, maar daar waren nu ook dingen te doen voor Nieuwjaar dus dan ben ik daar maar gaan kijken. Dat was echt wel suuuuper cool!! Echt mega grote lichtinstallaties van verschillende mensen waarvan ook beelden in de tempel stonden, echt heeel mooi gedaan! Overal was ook Chinese sfeermuziek en vanachter op het terrein stond een groot podium waar artiesten Chinese traditionele dansen waren aan het laten zien. Het was betalend maar ik vond het echt zeker de moeite waard, gaf je echt een Chinees Nieuwjaar-gevoel. Het was er ook wel echt over de koppen lopen, maar dat is overal nu jammer genoeg. Als je foto’s wilt zien, moet je me zeker een berichtje sturen!

Zondag heb ik dan mijn laatste taak voor het vrijwilligerswerk eindelijk gemaakt, nu ben ik er helemaal klaar mee, joepie! Ik ben dan nog wat boodschappen gaan doen die ik zeker moest doen en dan heb ik nog gebeld met ons moema en vokke en met Yuna, echt een gezellige avond!

Zo, mijn week was een stuk saaier dan ik oorspronkelijk in gedachte had, maar mijn lichaam had duidelijk aangegeven dat het rust nodig had, dus dan moet ik daar maar luisteren…

Tot volgende week!!

Groetjes!

1 Reactie

  1. Maria Verbraeken:
    5 februari 2025
    Ik heb je blog weer met veel interesse proberen te lezen met een grote loep , ( lukt wel als ik veel tijd heb ). Zo ben ik met jou weer op stap geweest in een andere stad. Heel leuk Nette, dankjewel daaarvooor ! 🥰