Chengdu week 3

22 september 2024 - Chengdu, China

Hallo iedereen!

Week drie hier in Chengdu. Ik moet jullie nog vertellen wat ik vorig weekend heb gedaan en ondertussen is het weekend hier ook al weer bijna gedaan.

Vorig weekend heb ik op zaterdag heel lang uitgeslapen. Hier had ik echt nood aan na twee heel erg vermoeiende weken en na een hele week school. Dan hebben we heel rustig middageten gegeten en daarna hebben we de fietsjes eens uitgeprobeerd op de campus. Het was echter een heel gedoe om de fietsjes te doen werken (foto van paspoort uploaden etc.) en uiteindelijk moesten we toch nog wachten op een verificatie sms die niet leek te komen. Dan zijn we maar te voet naar de fitness op de campus gegaan. Hier zijn we even gaan kijken of die groot en een beetje proper was. We waren aangenaam verrast, nu moeten we enkel nog uitzoeken hoe we een abonnement nemen. Ik wil graag op de loopband gaan wandelen haha. Na dit avontuur zijn we dan een ice tea gaan drinken bij Chagee, een Chinese theeketen. Die van mij was net niet zoet genoeg maar Yuna had een melkthee genomen en die was echt heel lekker, dus als ik daar nog eens naartoe ga, neem ik zeker die! Yuna en ik hadden daarna goesting in een vieruurtje, dus zijn we naar de bakkerij waar we al een paar keer zijn geweest, Addlove, een soort crunchy hotdog gaan halen. Die was wel oké, maar ik heb al lekkerdere dingen van deze winkel gegeten. ’s Avonds zijn Emilie en ik voor mij en Yentl noedels gaan halen bij het restaurantje aan onze campus. De avond hebben we geëindigd met z’n vieren op het kot van Emilie, gezellig gebabbeld gewoon.

Zondag zijn we dan naar 人民公园 gegaan. Het had de hele voormiddag heel hard geregend, dus de lucht was niet zo mooi en het park was helemaal nat. Hierdoor stonden er niet zoveel kraampjes als normaal, maar het was nog altijd wel heel leuk! We zijn bij het bekende teahouse van dit park een theetje gaan drinken en daar komt dan een man op een manier met heel veel show het warm water bij je thee pakken, dat was wel entertaining. Dan zijn we ook nog doorgewandeld naar 相亲角 (matchmaking corner). Dit is een deel van het park waar ouders naartoe gaan om een partner te zoeken voor hun kinderen. Hier hangen dus allemaal papieren op met informatie over de persoon die een partner zoekt, van de leeftijd en lengte tot hoeveel die persoon verdient en wat hij allemaal bezit, en met informatie over wat die persoon zoekt in een partner. Vanonder aan het papier hangt dan een telefoonnummer die ouders of een geïnteresseerde kunnen bellen. Dit deel van het park is altijd heel druk en ik vind het zelf ook wel heel leuk om de informatie te lezen. Na het park zijn we verder gewandeld naar 天府广场 (Tianfu plein). Dit is het centrum van Chengdu met in het midden van het plein een groot standbeeld van Mao Zedong. Onderweg naar 天府广场 zijn we dan een noedelrestaurant binnen gewandeld en hebben daar interessante noedels gegeten. Ze waren heel lekker maar er zat iets van kruiden in waardoor heel je mond verdoofd werd, maar het was niet pikant ofzo. Moeilijk uit te leggen in een blog jammer genoeg haha. Op 天府广场 hebben we dan even rondgewandeld en zijn daarna een speciaal shoppingcenter binnengewandeld. Dit is een shoppingcenter geheel voor anime en cosplaying. Hier lopen dus allemaal mensen rond verkleed als anime-figuren en de make-up lijkt echt heel echt, waardoor ze niet meer eruitzien als mensen, maar echt als tekenfilm figuren. Het is soms een beetje griezelig, maar wel een interessante plek om rond te lopen. Van 天府广场 zijn we dan verder gewandeld naar 春熙路 (Chunxi straat), dit is de shoppingstraat in Chengdu. Hier staat ook het grote winkelcentrum IFS waar een panda hangt die precies op de muur klimt. ’s Avonds zijn we dan nog naar 安顺廊桥 (Anshun brug). Aan de oevers van het kanaal is de uitgaansbuurt van Chengdu, met langs beide kanten erg veel bars, clubs en cafés. We zijn de brug dan overgestoken op zoek naar een restaurant. Uiteindelijk hebben we een straatrestaurant gevonden waar we met z’n vieren vijf gerechten hebben besteld. Het lekkerste gerecht vond ik het ei met tomaat over rijst. In totaal hebben we voor 5 euro/man gegeten, geen slechte deal vind ik! Wel een vermoeiende dag vol gewandel haha.

Maandag hadden we dan nog verlof, omdat het dinsdag 中秋节 (Mid-autumn festival) was. Maandag zijn Yentl, Emilie en ik dan terug naar 宽窄巷子 gegaan. Dit was één van de straatjes vol met kraampjes, winkeltjes en kraampjes. Hier hebben we dan een hele tijd rondgekeken en zijn we ook nog even langs de bank gegaan om geld op onze Chinese bankrekening te zetten. Yentl en ik hebben daar dan ook 糖油果子 gegeten, een soort smoutebollen. Die waren echt superlekker dus die ga ik vaker eten! Dan zijn we in een restaurantje gaan eten en hebben we gewoon allerlei gerechten gekozen die er lekker uitzagen, gelukkig waren ze ook effectief lekker! In de namiddag hebben we dan voor school gewerkt omdat we een taak hadden tegen donderdag en ’s avonds zijn Yentl en ik eten gaan afhalen waar ik vrijdag ook eten ben gaan afhalen. Het was 5 euro/man en het was echt heel lekker. We hadden zoetzuur varken, rijst, 包子 (soort dumpling met vlees vanbinnen) en broccoli gebakken in look en sojasaus, yummyyyyy.

Dinsdag zijn we in de voormiddag gaan kijken bij de 7eleven. Dit is een keten van 24uur winkels in Azië en ik had er al heel veel filmpjes van gezien op tiktok, dus daar wou ik zeker eens naar gaan kijken. Daar hebben we dan onigiri’s gegeten (dit zijn driehoekjes met een kip/vis, rijst ingepakt in zeewier), dat was echt meeega lekker en maar 64 cent! Als ik mijn koelkast koop, ga ik er een heleboel van inslaan. Dat was dus ook meteen ons middageten. Op de weg terug naar kot, zagen we dan een winkel die 月饼 (mooncakes) verkocht. Vandaag was het dus die feestdag en op die feestdag eten alle Chinezen deze mooncakes. Die konden we dus niet laten liggen en er lag een hele mooie doos voor 10 euro. Die hebben we dan maar meegenomen en daar ben ik dus nu elke dag eentje van aan het proeven. In de namiddag zijn we dan terug naar de 武侯祠 gegaan. Deze keer was het wel veeeeel mooier weer, dus heb ik echt heel veel mooie foto’s genomen. Daar hebben we dan eventjes rondgelopen en dan zijn we doorgewandeld naar 锦鲤, de voetgangersstraat met allemaal kraampjes. Deze keer heb ik wel een 旗袍 gepast, maar ik was niet helemaal overtuigd, dus heb ik hem niet gekocht. Dan hebben we nog even doorgewandeld en hebben Yentl en ik weer zo’n 糖油果子 gekocht. Iets heel geks hier is dat hier echt nog heel erg veel gerookt wordt en dat de pakjes sigaretten er allemaal heel schattig uitzien. Ik heb al een paar keer een pakje vastgehad omdat er een panda opstond en omdat ik dacht dat het een doosje met een mooie speld ofzo ging zijn, en elke keer waren het weer sigaretten. Toch heel andere pakjes dan hoe die er bij ons uitzien, hier is er echt geen sensibiliseringscampagne. ’s Avonds zijn we dan weer gaan eten bij het restaurantje bij onze campus, weer noedels, ze waren toch wel weer yummy. Uiteindelijk was ik al om 19u op kot maar ik was een beetje rusteloos, dus besloot ik nog een avondwandeling te maken. Omdat het die feestdag was, vroeg ik me af of er iets te doen zou zijn bij het shoppingcenter hier in de buurt, dus besloot ik daar een kijkje te gaan nemen. Ik ben toen een superleuk poppenspel tegengekomen! Dat was echt een leuke verrassing. Toen ik daar stond te kijken, stonden er twee meisjes achter mij te giechelen en ik hoorde ze ‘外国人’ zeggen, wat buitenlander betekent. Toen draaide ik me om en lachte ik en wuifde ik naar hen. Ze begonnen net niet te gillen van geluk, ik voelde me echt een celebrity haha.

Woensdag begon school dan terug, dus zaten we tot 12u vast in de les. Na de les wilden we eigenlijk naar het visa center om onze verblijfsvergunning aan te gaan  vragen, maar die bleek gesloten dus besloten wij om nog eens de fietsen uit te proberen. Ik had ondertussen een verificatiecode gekregen, dus lukte het! Dan zijn we gefietst naar de plaats waar we onze pakketjes moeten ophalen, om een paar pakketjes op te halen. Yuna en Yentl zitten naast elkaar op kot en hadden een wifi-router besteld omdat ze dachten dat Yentl een internetpoort op haar kot had. Toen we de internetkabel er wilden insteken, bleek dit echter niet te passen. Na telefoontjes met alle papa’s bleek dat dit geen internetpoort was, maar een poort om je telefoonkabel in te steken. Dus niemand van ons had een internetpoort op kot, dachten we. Toen besloten we gewoon te gaan kloppen bij iedereen om te vragen of zij wel wifi hadden. Iemand liet ons toen bij zich op kot binnen, en die bleek vanonder haar bureau een internetpoort te hebben. We zijn dit dan gaan checken bij mij en het bleek dat ik er ook één had! Bij Yuna en Yentl zat die echter niet vanonder aan hun bureau, maar achter hun bureau en hun kast. Bon we hadden ze wel gevonden, dus probeerden we de router te installeren. Die wou nog steeds niet werken, dus dachten we dat de internetkabel kapot was. We zijn er dan nog een nieuwe gaan kopen, maar die wou nog steeds niet werken. We hebben bij iedereen op kot hun internetpoort getest, maar bij niemand werkte die. Toen hebben we het opgegeven. ’s Avonds zijn Yentl en ik dan bij de Pizzahut gaan eten, ik een lekkere spaghetti want dat mis ik hier echt. Daarna zijn we nog even gestopt bij de winkel want die zijn hier toch allemaal open tot 22u en dan zijn we met de fiets naar huis gereden.

Jammer genoeg hadden we ook donderdag les van 8u30 tot 12u. Daarna zijn we dus naar het visa center gegaan, we hebben daar uiteindelijk 2u gezeten en dan hebben ze ons paspoort afgepakt en hebben we dus nu een papier gekregen dat functioneert als paspoort. We mogen ons paspoort pas terug gaan ophalen op 15 oktober, dus dat is nog wel even. Na het visa center zijn Yentl en ik gestopt bij 光华楼, het hoofdgebouw van onze campus. We zijn het toch nog even gaan navragen of er echt geen wifi was in de koten, en dan hebben ze ons naar daar gestuurd. Blijkbaar moesten we het internet gewoon laten activeren en betalen. Yentl en ik hebben dan allebei de wifi in onze koten laten activeren en voor vier maanden was het 80元 (ongeveer 10 euro). Nu moesten we enkel nog eens met onze router terugkomen, zodat ze die konden configureren. Ik had nog geen router besteld, dus heb ik dat nu wel gedaan en ga ik morgen (maandag) terug. Daarna zijn we nog twee uurtjes naar de Starbucks gegaan omdat daar wifi is, en hebben we daar gestudeerd. ’s Avonds zijn we dan weer naar 天府广场 gegaan, want de mama van Yuna (die was hier voor een weekje) wou met ons hotpot eten. We zijn uiteindelijk geëindigd bij een heel chique restaurant, maar het was echt suuuuper lekker, ik heb echt mijn buikje rond gegeten. Mijn favoriet was de enokki-champignon. Ik had ook wel een heel lekker sausje gemaakt met sesampasta, sojasaus en look.

Na de les van vrijdag ben ik dan met Yentl terug even naar het gebouw voor het internet gegaan om haar router al te laten configureren en om te zien wat ze allemaal moest doen. In de namiddag hebben we dan nog wat gestudeerd en ’s avonds zijn we naar 太古里 gegaan want vorige week was daar een heel leuk marktje en we wilden gaan eten in The Cheesecake Factory (een Amerikaanse keten). Het marktje was er helaas niet, dus zijn we maar meteen doorgegaan naar het restaurant. Omdat het een Amerikaanse keten was, dacht ik dat het zoals de McDonalds zou zijn, maar het was echt heel chique. We werden verwelkomd in het Engels (heel gek voor hier) en we kregen koud water! Normaal krijg je in China lauw of warm water, maar nooit koud. Ook kregen we echt brood en boter. Het was heel Westers en dat hadden we echt even nodig. We hebben daar dan ook een heel lekkere, echte pasta gegeten. Het was zeker aan de duurdere kant (76元 of ong 10 euro), voor China-normen toch, maar die pasta was echt was ik nodig had. Pasta is toch wel echt iets dat ik heel erg had mis.

Gisteren, zaterdag dus, heb ik weer eerst goed uitgeslapen. Daarna zijn Yentl en Emilie bij mij op kot middageten komen eten, Yuna was er niet bij want haar mama vertrok die dag, dus wou ze daar de hele dag bij zijn. Wij hebben dan met z’n drieën beslist dat we nog eens naar 人民公园 zouden gaan, omdat het echt een heel mooie dag was en de vorige keer was het helemaal niet zo’n mooie dag. We hebben daar dan heel lang rondgelopen en zijn dan uiteindelijk uitgekomen bij een kei leuk plekje waar je ook iets kon drinken. De drankjes waren zeker aan de prijzige kant (78元) maar je kreeg wel bijna een liter limonade. Terwijl we daar aan het genieten waren van het zonnetje, begon er opeens een show. Verschillende meisjes en jongens kwamen Chinese talenten laten zien, zoals dansen, thee inschenken en ook iemand kwam zijn verwisselend masker laten zien. Dat is typisch aan de Sichuan opera, de artiesten kunnen in één klap van masker wisselen, echt super indrukwekkend. We hebben echt een hele tijd rondgelopen in het park en genoten van alle kraampjes, zoals het kalligrafie kraampje. Daarna hebben we nog even een stop gedaan bij het IFS shoppingcentrum omdat ze daar Tanghulu verkopen. Dit is fruit, meestal aardbeien en druiven, die ze in gesmolten suiker dippen en daarna de suiker laten hard worden. Het was echt mega lekker dus dat ga ik echt nog veel vaker nemen. ’s Avonds zijn we dan eten gaan afhalen bij het restaurantje naast de campus, tomaat met ei over rijst, en hebben dat dan met z’n allen op mijn kot opgegeten. Daarna hebben we ook nog ons tripje vastgelegd! Wij hebben vanaf volgende week vrijdag weer een weekje vakantie omdat het nationale feestdag is dus wij gaan met z’n vieren naar Shanghai en Disneyland Shanghai! We vertrekken zondag en komen woensdag terug. Ik heb er echt al heeeeel veel zin in!

Deze morgen heb ik weer goed uitgeslapen en daarna voor school gewerkt. Daarna hebben we met z’n allen weer noedels gegeten als middageten. We wisten niet zo goed wat we vandaag wilden doen, maar toen kwamen we op het idee om de andere campus van onze universiteit te gaan bezoeken. De andere campus, de Liulin campus, is de hoofdcampus dus we hadden wel hoge verwachtingen. We hadden in het visa center donderdag een meisje leren kennen die daar studeerde, dus hadden we haar een berichtje gestuurd en heeft ze ons een beetje rondgeleid. Het was een veeeeel grotere campus en ook veel moderner en groener. Ik denk dat ik liever daar had gezeten, maar nu voelt deze campus toch al aan als thuis, dus zoooo erg vind ik het ook niet. Het was wel een gezellige namiddag en als avondeten zijn we dan KFC gaan halen. In de avond heb ik nog wat voor school gewerkt en nu ga ik nog even bellen met het thuisfront.

Dat was het weer voor deze week! Als jullie graag foto’s krijgen, stuur mij zeker een berichtje want foto’s uploaden op deze blog is niet zo gemakkelijk, dus dan stuur ik er zeker via Whatsapp : )

Tot volgende week!

Groetjesssss

1 Reactie

  1. Tante Griet:
    22 september 2024
    Daar wordt nogal geproefd en gesmikkeld dat het een lieve lust is. !! ;))