Chengdu week 9
7 november 2024 - Chengdu, China
Hallo allemaal!
Ondertussen is ook week 9 al voorbij. De tijd vliegt echt hier. Deze week was wel ietsje minder interessant dan de vorige weken, dus krijgen jullie binnen enkele dagen nog een andere blog van mij over kinderen en opvoeding hier in China.
Maandag begon zoals altijd met les. We hebben wel iets leuks gedaan in de les, namelijk vliegers gemaakt. Die mochten we dan zelf ook beschilderen, soms lijkt het hier wel meer de tekenschool, maar ik klaag niet hoor. ’s Avonds hebben we dan nog eens eten besteld. Deze keer hebben we gekozen voor Chinese hamburgers gekozen. Zo anders dan de Belgische zijn die niet, er zit gewoon overal kip tussen in plaats van rundsvlees en er zitten ook iets minder groenten in. Over het algemeen was het wel lekker, maar wel een beetje koud door de levering jammer genoeg. Na het avondeten ben ik dan nog met Yuna naar de Hongqi (supermarkt) gegaan. Ik wou thee gaan kopen, die was helaas wel heel duur en niet zo lekker. Spijtige zaak.
Dinsdag kregen we dus tijdens de les onze test terug, bij mij was die dus gelukkig heel goed. In de namiddag heb ik dan nog een beetje gestudeerd en ben ik met Yuna naar de Luckin’ Coffee gegaan. Dit is een Chinese koffieketen waar we koffies voor 1.5 euro kunnen kopen. Ik heb dan ’s avonds nog verder gestudeerd voor een presentatie die we moesten doen. Onze prof had ineens een berichtje gestuurd naar ons om te vragen of we een presentatie konden geven over het geboortecijfer in België. Die presentatie hebben we dus nog snel moeten maken en die heb ik dan ook nog geoefend ’s avonds.
Woensdag na de les heb ik dan nog verder gestudeerd voor de presentatie en ook mijn taak beginnen maken voor de KUL. We moeten al een onderwerp bedenken om eventueel onze masterthesis over te kunnen schrijven. ’s Avonds zijn we dan natuurlijk weer in de cafetaria gaan eten, want dit is altijd lekker en goedkoop. Na het eten hebben we dan wel nog iets heel leuks gedaan. We hebben ons volgend tripje geboekt, naar Kunming deze keer. Dit is de hoofdstad van de Yunnan provincie, de meest diverse provincie van China met veel minoriteiten. We nemen de nachttrein van 07/11-08/11 en blijven dan tot zondagnamiddag. Nu al superveel zin in!
Donderdag hebben we dan onze presentatie moeten geven, die ging gelukkig wel heel goed! Na de les van de voormiddag zijn we dan weer vertrokken naar de andere campus voor de les van de namiddag, jammer genoeg weeral heel weinig van begrepen. In de avond zijn we dan bij het restaurantje naast onze campus gaan eten, maar voor een keertje eens geen tomaat met eitje of noedels gegeten, maar een heel feestmaal. Eerst dumplings, daarna aubergine in een suuuuper lekkere saus en als laatste nog gefrituurde kip met pikante maar zoete saus. Dit was één van de lekkerste maaltijden die ik tot nu toe al gegeten heb hier, en die kostte maar iets meer dan 3 euro per persoon. ’s Avonds heb ik dan nog een presentatie geoefend want voor spreken hadden we ook een klein examen waarbij we een deel van de Belgische cultuur moesten voorstellen. Ik heb ervoor gekozen om het verhaal van de potten van Olen te vertellen en dit te koppelen aan de stripcultuur aangezien Suske en Wiske er een strip over hebben gemaakt
Vrijdagochtend heb ik dus mijn presentatie gedaan, deze ging gelukkig ook weer heel goed! In de namiddag zijn we dan eerst naar de fitness gegaan. Na de fitness had ik afgesproken met Yuna om weer een koffie te gaan halen, dat is gewoon te onweerstaanbaar als ze zo goedkoop en nog altijd heel lekker zijn. ’s Avonds hadden we ook wel heel erg leuke plannen want dan zijn we naar de Ikea gegaan. Niet om meubels te kopen, wel om daar te gaan eten. Ik nam een spaghetti, met jammer genoeg niet genoeg kaas, ook al had ik wel gevraagd voor meer kaas. Dit smaakte wel echt jummie!!
Zaterdag hadden we wel weer een drukke dag. In de namiddag zijn we bij de Subway gaan eten omdat deze broodjes het dichtst bij Belgische smossen in de buurt komen. Het smaakte wel echt en eigenlijk is het ook echt niet duur, ongeveer 3.50 euro. In België kan je voor die prijs bijna geen smos kaas meer vinden. Na de Subway hebben we dan de metro genomen naar de dierentuin van Chengdu. Wij hadden hier echt heel erg veel zin in, maar ons enthousiasme werd snel omgezet in walging: de dieren zaten in enorm kleine, niet aangeklede dus heel triestige kooien. De kinderen en ouders waren beiden op de glazen van de kooien aan het kloppen om de dieren te doen bewegen en de kinderen mochten zelfs hengelen naar de zeehonden, zodat die zouden springen en ze mochten ook vissen vangen. Hier voelde het heel erg hard alsof de dieren er enkel zaten voor het entertainment van de mensen. Ik werd hier echt heel ongelukkig van en voelde me ook heel slecht dat ik deze zoo had gesteund door de inkomprijs te betalen. Deze prijs was overigens enorm laag (1.8 euro) dus dat had wel een voorteken moeten zijn. Dan zijn we ’s avonds nog tomaat met eitje gaan eten bij het restaurantje aan de campus. Yuna en ik zijn daarna nog even richting de Belgische Bar gegaan om iets te gaan drinken. Dit was echt heel gezellig en exact wat ik nodig had om me op te krikken na zo’n deprimerende dag.
Zondag zijn Yuna en ik nog even richting het centrum en Chunxi straat gegaan. Hier hebben we een beetje rondgelopen in winkels en zijn we ook voor de eerste keer helemaal op het dak van het IFS winkelcentrum gegaan. Aan dit winkelcentrum hangt een gigantische panda alsof die erop klimt en op het dak kan je het gezicht van de panda zien. Wel heel leuk! ’s Avonds hadden we weer heel leuke plannen maar terwijl we naar het metrostation aan het wandelen waren, werden we geïnterviewd door heel lieve Chinese meisjes die voor een project aan buitenlanders moesten vragen wat ze van onze unief vonden. Dit hebben we dan even voor hen beantwoord met een filmpje en dan hebben we van hen een mandarijntje gekregen. Daarna gingen we verder naar ons oorspronkelijk doel: een Italiaans restaurant. Het restaurant lag in een buurt waar we nog nooit waren geweest en waar blijkbaar heel veel leuke restaurants waren zoals ook een brunchplekje! Super tof. De Italiaan was heel westers, gelukkig niet dezelfde prijzen haha. Maar het was echt suuuuper lekker en daar gaan we zeker nog eens naartoe!! Ik had een pizza met burrata, voor iets meer dan 10 euro. Kan je niet voor sukkelen he!
Zo dat was mijn week weer, iets korter dan normaal, maar dat wordt volgende week wel goedgemaakt met ons tripje naar Kunming haha.
Tot dan! Groetjes!
3 Reacties
-
Tante Griet:7 november 2024Hey Nette, dank je voor je verhaal. ik lees ze altijd graag. nu raakte het me wel erg, met je observaties over de dierentuin. hoe erg! was dit een uitzondering, denk je, of is het gewoon dat de chinezen zo anders omgaan met dieren?
-
Nette Bouwen:12 november 2024Hoi tante Griet! Het ligt er een beetje aan waar de zoo zich bevindt denk ik. Er zijn een aantal heel bekende dierentuinen in China zoals de Beijing Zoo of de Hongshan Zoo, hier worden de dieren beter behandeld en hebben ze ook een grotere kooi. Ook het pandareservaat in Chengdu is heel anders, daar staan ook heel erg veel bewakers die er wel heel erg op letten dat de dieren met rust gelaten worden enzo. Deze dierentuinen zijn echter niet goedkoop. Ik denk dat de ervaring die wij nu hebben gehad, vooral te wijten is aan de prijs van het toegangsticket. Het is heel goedkoop dus alle mensen van de samenleving kunnen daar naartoe gaan en het is zeker niet genoeg geld om ervoor te kunnen zorgen dat de dieren een mooi en groot verblijf hebben. We mogen natuurlijk ook wel niet vergeten dat China eigenlijk op veel vlakken nog wel een ontwikkelingsland is, en ik denk dat het besef van dierenrechten wel één van die vlakken kan zijn. Ik denk ook wel een beetje dat het ook aan de Chinezen kan liggen want alles staat hier in thema van entertainment. De Chinezen ontvangen elke dag duizenden prikkels en willen dus ook de hele tijd vermaakt worden. Ik denk dat het kan dat dieren hier dus ook gezien worden als entertainment in plaats van levende wezens...
-
Kathleen Bouwen:10 november 2024Hey Nette, weer een mooi verhaal... Ik kijk er elke week naar uit om van jou te horen hoe je daar leeft en wat je allemaal meemaakt. Je zou zelfs een foodblog kunnen beginnen ;-) Ook bedankt voor het doorsturen van de foto's op whatsapp.. dat geeft een mooie inkijk in jouw belevenissen. Veel groetjes uit het kille België
![IMG_4652[1]](https://s3.amazonaws.com/aws.reislogger.nl/nettebouwen/foto/5945278-s.jpg)