Chengdu week 10 - tripje naar Kunming
11 november 2024 - Kunming, China
Hallo iedereen!
Het is nog niet zo lang geleden dat ik een blog heb geschreven maar week 10 zit er al weer op en het was echt een hele leuke week, dus wil ik die graag met jullie delen.
Maandag begon zoals altijd met spreken en luisteren. De les was weeral niet zo interessant, maar we hebben wel gekke woorden geleerd zoals 辟邪 (bi xie) want ‘geesten verdrijven’ betekent. Ook hebben we onze leerkracht mogen evalueren. Ik vind wel dat ze oké les geeft, een beetje saai maar dat ligt meer aan de manier van lesgeven die hier in China wordt gebruikt dan aan onze leerkracht zelf. Ik vergelijk de manier van lesgeven hier altijd met hoe we Frans leerden op het middelbaar: heel veel woordjes leren, zinnen maken met die woordjes en dan naar een geluidsfragment luisteren en daar vraagjes over beantwoorden. Heel anders dan in Leuven waar het veel interactiever is en waar er veel meer wordt ingezet op kunnen in plaats van kennen. In de namiddag heb ik dan nog even gewerkt voor school voor de KUL zoals bronnen opgezocht etc. Ik ben dan als pauze met Yuna een koffie’tje gaan halen, altijd gezellig. We zijn dan als avondeten in de cafetaria gaan eten, daar hadden ze wortels met eitje, dat was echt heel lekker! ’s Avonds heb ik met Yuna dan nog naar de Masked Singer gekeken, een gezellige afsluiting van de dag!
Dinsdag begonnen we ook weer met Intensive Chinese. Ook tijdens deze les mochten we de leerkracht evalueren. Ik vind dit wel de leukste les van de week en de beste leerkracht, de leerkracht zorgt ervoor dat we zelf ook actief moeten nadenken en doet ons vaak praten met studenten uit onze klas die van andere landen komen, om te praten over verschillende zaken in onze culturen. Zo hebben we dinsdag gepraat over examens in verschillende landen. In China hebben ze 高考 (gao kao). Dit is een examen die alle leerlingen op het einde van hun middelbaar moeten afnemen en hun resultaten van dit examen, bepaalt naar welke universiteit ze mogen gaan. Ditzelfde concept hebben ze blijkbaar ook in Thailand, heb ik geleerd. De Thaise studenten en onze Chinese leerkracht vonden ze het zelfs heel erg gek dat wij in België gewoon mogen kiezen naar welke universiteit we willen gaan en dat we zelfs geen examen moeten afleggen. Leuk wel om over zo’n verschillen te praten. Dinsdagmiddag zijn we dan nog eens naar het centrum naar Chunxi Road gegaan. We hadden gezien dat hier een hondencafé was en daar wilden we eens gaan piepen. Het café bleek niet zo gezellig en best duur, dus zijn we er niet gaan zitten maar het was wel heel schattig. Dat is dus een café waar allemaal hondjes zijn die je dan mag aaien etc. In België hebben we ook een aantal kattencafés waar je de katjes mag aaien en soms eten geven, heel gezellig! ’s Avonds terug bij de cafetaria en dan zat dinsdag er ook weer op!
Woensdag was het de beurt aan lezen en schrijven. Ook weer een evaluatie, maar die was iets minder goed want de leerkracht geeft heel monotoon les en ziet er altijd uit alsof ze liever ergens anders zou zijn. Voor de rest heb ik woensdag eigenlijk niet veel meer gedaan, buiten de Amerikaanse verkiezingen gevolgd, jammer genoeg… In onze cafetaria hangen er ook grote televisies waar telkens als we daar zitten, het nieuws opstaat. Dit is weliswaar zonder geluid, maar we konden wel zien dat het ook hier ging over de Amerikaanse verkiezingen. Ik kon alleen niet echt uitmaken wat ze erover zeiden want de tekst ging snel en er was dus geen geluid.
Donderdag zijn we weer begonnen met Intensive Chinese en daarna zijn we vrij snel doorgegaan naar de andere campus, want we hadden daar weer les. Voor de les zijn we wel nog snel binnengesprongen in het winkeltje van onze universiteit. Die ligt op die campus en daar ligt dus allemaal merchandise van onze universiteit. Ik heb wel nog niets gekocht, maar ga misschien later er nog wel een mok ofzo kopen, ik vind dat wel een leuk souvenir. Na de les zijn we gaan eten in de cafetaria en hebben Yuna en ik nog naar Bridget Jones Diary gekeken. Na de film heb ik mijn zak ingepakt want we gingen die avond vertrekken naar Kunming, de hoofdstad van de provincie Yunnan. De stad ligt in vogelvlucht niet zo ver van Chengdu, dus om onze ecologische voetafdruk te verminderen, hadden we besloten een trein te nemen in plaats van het vliegtuig. We hadden er dan voor gekozen om de nachttrein van 12u tot 8u te nemen, want die was het goedkoopste en dan bespaarde we een extra nacht in een hotel uit. We hebben nu al een aantal keer de trein genomen hier, en elke keer was het een super chique, moderne, propere trein, dus waren we er vanuit gegaan dat dit nu ook weer het geval zou zijn. Niets bleek minder waar. De trein was oud, vies en extreem druk. Wij hadden wel zitplaatsen gekocht, maar je kon ook staanplaatsen kopen. Deze mensen stonden/zaten dus in het gangpad waardoor de wagons allemaal extreem druk waren. In China is roken binnen vaak nog niet verboden, dus hebben er mensen de hele treinrit liggen roken. Op de duur was het moeilijk om nog te ademen door de rooklucht, ik denk dat ik dit het meest onaangename vond van heel de treinrit. Omdat dit de goedkoopste trein was, zat hier dus ook heel ander volk op dan de Chinezen die we tot nu toe gezien hebben. Dit waren echt de armste mensen van Chengdu. Het was ook heel duidelijk dat deze mensen nog nooit buitenlanders hadden gezien want wij zijn 8u lang aangestaard. Deze ervaring heeft ons toch nog maar eens eraan doen herinneren dat China eigenlijk nog een ontwikkelingsland is. We waren dus van plan om te slapen op deze trein, maar door de drukte, de geur en het gestaar, bleek het heel moeilijk dus waren het echt de langste 8 uur van mijn leven.
Om 8u ’s ochtends kwamen we dan aan in Kunming, eindelijk frisse lucht. We hebben dan bijna direct de metro genomen naar ons hotel, om te vragen of we onze zakken daar al konden achterlaten en misschien vroeger dan normaal konden inchecken. We kwamen aan om 9u en de receptioniste vertelde ons dat onze kamers klaar zouden zijn om 10u dus moesten we ons nog een uur bezig houden. We zijn dan maar eten gaan zoeken in de 7/11. Dit is een keten die 24/7 open is en waar kleine dingen om te eten liggen, dus daar zijn we een ontbijt bijeen gaan sprokkelen. Om 10u konden we dan onze kamers in. Ik sliep bij Yuna en Yentl en Emilie lagen samen. Yuna en ik besloten dan een dut te doen en dus spraken we met de twee andere af dat we om 12u30 samen zouden komen. Zo gezegd, zo gedaan. We zijn dan een spaghetti gaan eten in een winkelcentrum dichtbij en zijn dan begonnen aan de verkenning van de stad. Eerst naar Cuihu Park 翠湖公园 gewandeld. Het was echt een heel mooi park, alleen een beetje jammer van het weer want het heeft de hele dag geregend. Dan zijn we verder gewandeld naar de Yunnan Military Academy. Deze academie heeft bestaan van 1909-1935. Er kwam een einde aan de academie door de Sino-Japanse oorlog die onderdeel was van de Tweede Wereldoorlog. De academie heeft veel bekende militairen opgeleid zoals Zhu De, een bekende politicus en militair van de CCP. Nu is de academie een museum, en echt wel een heel mooi, en dan ook nog eens gratis! Alle bordjes met tekst hadden ook Engelse vertalingen, wat het voor ons wel heel aangenaam maakte. Na dit museum zijn we doorgewandeld naar Wenlin straat文林街. Deze straat staat bekend voor gezellige thee- en koffiehuisjes. Hier hebben we dus een koffie en een stukje taart gegeten. Daarna zijn we nog doorgewandeld naar de Jinma 金马 poort. Dit was gewoon een Chinese poort, maar wel heel mooi! Ondertussen had ik het wel echt ijskoud, want mijn schoenen waren helemaal doorweekt dus mijn voeten hadden het ijskoud. We zijn dan nog even doorgestapt naar Nanping straat 南屏街. Dit is een grote winkelstraat van Kunming. Toen was het etenstijd en zijn we ergens op aanraden van een student die hier vorig jaar studeerde, gaan eten. Het eten viel eigenlijk wel een beetje tegen, maar was blijkbaar wel typisch eten voor de provincie, dus dan hebben we dat toch ook weer gehad! Dan zijn we teruggekeerd naar het hotel en eigenlijk vrij snel als blokken in slaap gevallen.
We konden wel niet uitslapen zaterdag, want we hadden weer een drukke dag op de planning staan. We gingen naar Stone forest 石林. Dit zijn grote rechte rotsen, die iets of wat lijken op bomen. Het park is in totaal 500 km2 groot, dus echt een waanzinnig grote oppervlakte. Ik vond dit echt suuuuuper cool, de rotsen zouden ook al rond de 270 miljoen jaar oud zijn. Overal waren kleine doorgangetjes met trapjes enzo, waardoor het echt leek op een doolhof maar waardoor je dus ook heel weinig mensen tegenkwam. Soms hoorden we zelfs niemand rond ons, enkel de vogels. Dat heb ik hier in China nog niet meegemaakt. Vroeger woonden hier ook het Yi-volk. Dit is een minoriteit uit Zuid-China. Er is een legende dat Ashima, een meisje van de Yi, niet mocht trouwen met de man van wie ze hield, dus veranderde ze maar in een rots. Deze rots lijkt echt op een vrouw! Ik raad zeker aan om eens wat foto’s van deze plek op de zoeken want woorden kunnen echt niet omschrijven hoe cool ik het daar vond en hoe onder de indruk ik was. Ook zijn er in deze rotsen fossielen gevonden en zijn er op de rotsen rotsschilderingen gevonden van het Yi-volk tijdens de Qing dynastie. Dat vond ik ook allemaal echt super cool. Als iemand mij nu vraagt welke plek ze moeten bezoeken in China, zeg ik 100% Kunming met het Stone Forest, amai mijne frak! Het was wel niet gemakkelijk bereikbaar: metro, trein en dan nog taxi. Gelukkig viel de trein deze keer wel goed mee en heb ik zelfs vriendjes gemaakt. Drie kindjes, twee jongetjes en een meisje, waren de hele tijd naar mij aan het kijken en aan het lachen. Op de duur kon ik verstaan dat ze met hun mama’s aan het oefenen waren op ‘hello’ te zeggen maar ook dat ze het niet durfden om het tegen mij te zeggen. Na nog een halfuurtje, kwam het jongste jongetje toch wel af met zijn ‘hello’ en begon te mee op mijn gsm te kijken. Ik was een spelletje aan het spelen en vroeg of hij dit kende, maar dat kende hij niet. Dan liet ik hem een ander spelletje zien en dat kende hij wel. Ik heb hem dit toen op mijn gsm laten spelen en toen kwamen ook het andere jongetje en het meisje meekijken. We hebben een beetje gepraat over het spelletje en over hun favoriete mannetjes in het spelletje en ik heb gezegd dat ze hun lievelingsmannetjes wel mochten kopen als ze dat wilden. Daar waren ze heel enthousiast over. Ik heb ook nog gevraagd hoe oud ze waren en dan hebben we daar ook nog een beetje over verder gebabbeld. Dit vond ik echt een hele leuke interactie met Chinese kinderen! Op de terugweg hebben we wel de bus terug naar Kunming centrum genomen, want de trein ging niet meer echt. ’s Avonds zijn we dan nog bij een Italiaan gaan eten, echt super lekker en hebben Yuna en ik de avond afgesloten met Pitch Perfect op de tv van het hotel. Dit is een musical, maar dat was wel een speciale ervaring om te zien, want alle liedjes of fragmenten uit de film die over seks of holebi’s gingen, waren eruit geknipt. Dit was ook niet subtiel ofzo, gewoon in het midden van een lied, sprong de film opeens verder, heel gek!
Zondag hebben we dan besloten om het vliegtuig terug naar huis te nemen in plaats van de trein, zo hadden we nog een hele dag tijd om op ontdekking te gaan en zouden we onze longen ook een beetje gezonder houden. We zijn dan op uitstap gegaan naar de Westerse Berg 西山 en de Drakenpoort 龙门. Dit is een berg op 40 minuutjes van het centrum van Kunming. Eerst moet je een bus nemen, dan een kabelbaan en dan nog naar boven wandelen en dan sta je op de top van de berg, echt super cool! De natuur hier was echt prachtig en het was echt eens leuk om twee dagen in de natuur te zijn in plaats van altijd in een drukke stad. Vanaf de top van de berg had je dan een wandeling naar beneden waar je voorbij allemaal paviljoenen en grotten. Er zouden 2345 grotten met 43 pagodes, 2800 inscripties en meer dan 100 000 boeddhistische beeldjes in de bergwand zitten. Het is de grootste verzameling Chinese kunst uit de late Noordelijke Wei dynastie en de Tang dynastie. Dit was ook echt heeeel cool! Ergens op de weg staat dus ook de Drakenpoort, dit een poort die je, wanneer je de bovenkant van de poort aanraakt, geluk zou brengen, dus dat hebben wij natuurlijk gedaan! Ook hier viel de drukte weer heel goed mee en had je plekken waar je helemaal alleen aan het wandelen was. Ook hier raad ik weer aan om foto’s van op te zoeken want de natuur hier was ook weer zo geweldig mooi! Dan zijn we teruggekeerd naar ons hotel om onze bagage daar te gaan ophalen, snel weer eten gehaald bij de 7/11 en dan naar de luchthaven vertrokken.
Van alle uitstappen die we tot nu toe gedaan hebben, staat Kunming bij mij echt wel op nummer 1. De stad zelf was echt heel mooi en heel anders dan de gewone Chinese steden omdat hier nog veel meer minoriteiten wonen, en de omliggende natuur is ook zo rustgevend en mooi. Ik wil hier zeker nog eens terugkomen om de provincie Yunnan nog verder te ontdekken. Zo zijn hier ook twee oude steden Dali 搭理 en Lijiang 丽江 die ik nog graag wil bezoeken. Moest het me niet meer lukken dit jaar, dan kom ik zeker op een ander moment terug en ik raad deze provincie ook heeeel hard aan moest je China ooit eens willen bezoeken!
Zo, dat was mijn week dan weer!
Tot volgende week, groetjes!
1 Reactie
-
Moema:11 november 2024Dit verhaal en alle mooie foto's die we kregen geven wel een goed beeld van jouw belevenissen buiten het studeren om. Geweldig! Bedankt om te mogen meeleven. Liefs. Moema.
![IMG_4652[1]](https://s3.amazonaws.com/aws.reislogger.nl/nettebouwen/foto/5945278-s.jpg)